Oudemirdum

Dag 1, Van Nijverdal naar Oudemirdum

Datum vertrek: 30-12-2013

Kilometerstand vertrek: 120086

Vertrek:  09:30 uur

Aankomst:11:15  uur,

Waar: Oudemirdum, Landgoed de Syme

Coördinaten: N 50°. 51.483, E 005 °.30.710

Kilometerstand aankomst: 121098

Gereden kilometers: 112

Weer: koud, droog en zonnig. Later op de dag meer bewolking. In de avond regen en erg veel wind.  Bijna storm.

Temperatuur: rond 6 graden

Uitgaven:

Koffie en warme chocomel: € 4,00

Overnachting en stroom: € 7,50

Gisteravond moesten we naar Nijverdal. Dat hebben we gedaan met de camper. Overnacht bij Wilgenwaerd, een outdoorcentrum. Normaal moet je betalen, maar wij kwamen bij 20:30 uur aan en vertrokken vanmorgen vroeg weer.ook vinden wij het veel te duur voor hetgeen ze aanbieden. Het is raar te moeten betalen om te overnachten op een parkeerplaats, waar andere auto’s gewoon gratis parkeren. Overdag hoef je niet te betalen volgens mij.

Vanaf Nijverdal naar ons eerste doel, Oudemirdum een dorp aan het IJsselmeer. Mijn schoonmoeder heeft hier als jong meisje de oorlog doorgebracht. Helaas weet ze niet meer waar de boerderij was.

De reis ging lekker vlot. Het was alleen even zoeken naar de camperplek. Miep liet ons weer eens dwars over boswegen rijden, heel smal. Bruggetje tot 2.7 ton. Oeps! Even gebeld of we konden komen, we waren welkom. Gedraaid, volgens ons waren we te ver. Niet dus, weer draaien……

Achteraf bleek het veel eenvoudiger te zijn geweest om aan te rijden over Jan Schotanuswei. Een gewone brede doorgaande weg. Je slaat dan de Oude Balkerweg in en direct rechts is de ingang naar de camperplek. Herkenbaar aan een klein Fries vlaggetje en een camperbord. De oprijlaan is een verharde gras weg. We werden heel vriendelijk ontvangen. Ook door de lieve hond. Paarden even begroet.

Dit keer nemen we wel stroom, daar we nu toch minder goed kunnen bijladen. Na het koffiedrinken op pad gegaan. Natuurlijk met geocaches doelen. We hebben heerlijk gewandeld, via het Oude Rijsterbos naar het IJsselmeer. Er is hier een mooi kitesurfstrand. Was nu erg druk, veel wind natuurlijk. Het heet hier Mirnser klif. Coördinaten: N 50°. 51.158, E 005 °.28.842. Er is een grote parkeerplaats, helaas niet ogelijk te overnachten, de reden vind ik wel terecht. Alle kiters blijven dan ook overnachten. Tegenover deze klif en kitestrand is ook een mini camping, De Braamberg met speciale camperplekken. Maar ja, dicht natuurlijk in de winter. Stom, want ik denk dat ze echt wel aanloop zouden hebben van campers. Zo dichtbij het IJsselmeer en bos. Je kan hier echt leuk fietsen en wandelen. Volgens ons kan je ook gewoon overnachten op de parkeerterrein van het speelpark Sijbrandy (aan de Jan Schotanuswei) in de winter. Deze is gesloten in de winter en het is een grote P.

We hebben 4 caches gedaan, waarvan 1 kindercache, Kabouter tocht. Was gewoon leuk. Daarna 3 oppikkers, waarvan 1 bij de Steenkist. Een herinnering aan de enige Friese Hunebed, wat later een steenkist graf bleek te zijn. Per ongeluk vernield ergens in 1814 geloof ik door een arbeider.

Ik vergaap mij wel aan de prachtige grote statige huizen. Wat een rijkdom vroeger!

Onze eerste dag zit er bijna op. Henk leest lekker in zijn ereader en ik ben begonnen een vlecht colsjaal te haken. Morgen naar Harlingen. We hebben natuurlijk niet zoveel tijd, dus wellicht eens een lange vakantie in Friesland? Volgens ons kunnen we ons prima vermaken hier, maar ja, de overnachtings kosten in Nederland zijn zo hoog. Dat houdt ons eigenlijk echt tegen.