Dag 4

Pointe du Grouin, St. Malo en vlakbij St. Jucet sur Mer, picknickplaats langs de D76

Datum vertrek: maandag 5 augustus

Kilometer stand vertrek: 117892

Vertrek: 09.00 uur

Aankomst: 19.15 uur

Waar: Vlakbij St. Jucet sur Mer, op een picknickplaats langs de D76

Coördinaten: N 48°34.871, W 002°11.200

Kilometerstand aankomst: 117938

Gereden kilometers: 46 km.

Weer: Begon bewolkt, regen en daarna zonnig met wolken. Harde wind in St. Malo

Temperatuur: van 19° naar 25°

Vanmorgen rustig opgestaan en ontbeten. Ondanks dat we aan een drukke weg stonden is het ‘s nachts rustig. Maar ja, mensen moeten wel naar hun werk in de vroege ochtend. Toch stoorde het mij niet. Ook de officiële camperplek ligt aan deze weg.

We wilden naar Pointe du Grouin. Deze is vlak bij Cancale op de weg naar St.Malo, ons 2e doel van vandaag.

Vlak voor de toegangsweg naar Pointe de Grouin staat een verbodsbord voor campers en motoren. Je kunt dan direct linksaf. Langs de weg in de brede berm kan je gewoon parkeren. Aan de andere kant van de weg is een speciaal stuk, afgeschermd van de weg, voor campers. Dit is een andere plek dan in de boekjes. Coördinaten zijn: N 48°42.317, W 001°51.160. Een prima plek met uitzicht over de zee.

Natuurlijk zagen we campers en motoren toch de weg inrijden. Je kunt echt niet je camper kwijt, tenzij je niet langer dan 5 meter bent. Waarom zou je het doen als je mooi kan parkeren op 5 minuten loopafstand?

Het was erg druk met mensen, maar mooi is het wel! Oh ja, toen we wilden gaan lopen kwam er een flinke regenbui. Deze hebben we maar even afgewacht. Onbeslist

Het is echt de moeite waard om hierheen te gaan. De rotseilanden, de natuur, de rotsen zelf. De mooie diepblauwe of zeegroene zee, zo helder!

Na de regenbui roken we een heerlijke geur. Bleek afkomstig van kamperfoelie die in het wild groeit.

Ook weten we nu waarom men de grote bloemen plukt met kleine gele bloemetjes. Dit is anijs, groeit ook gewoon overal!

Op ons gemak alles bekeken.

Daarna naar St. Malo. Dit wilden we ook weleens zien.

Bij Hippodrome is een gratis servicestation. Op de grote parkeerplaats daar kan je staan en overnachten voor €7,50 volgens mij. In St. Malo zelf nog meer plekken. Het grappige is dat je gemakkelijk net even buiten het centrum gewoon overal gratis kan parkeren. Dat hebben wij dus gedaan op de Rue du Lozier / Rue de Suippes (N 48°38.449, W 001°59.690) vlakbij Hippodrome  en de fiets gepakt naar het centrum naar de Intra Muros. Was 3 kilometer, 10 minuten fietsen. Even wennen in dat verkeer, maar men houdt toch wel rekening met fietsers. Ach, gewoon doen of je in Amsterdam bent. De oude binnenstad is herbouwd na de WO-II met zoveel mogelijk oude materialen. Toch vonden wij het niet echt aanvoelen. Het was te mooi. Gewandeld over de stadsmuur, waar je bijna vanaf waaide!

Wel een bijzonder mooi uitzicht over de eilandjes Grand-Be en Petit-Be. Ook een heel mooi zandstrand. Er is een haven en er komt een ferry van Jersey en Quernsey; De binnenstad zelf was zeker voor mij te druk met mensen en wederom het Volendams gevoel. Gewoon allemaal toeristen winkeltjes.

We zijn gaan wandelen naar het eilandje Grand-Be. Ook Petit-Be kan je bereiken. Deze eilanden zijn alleen te bereiken bij eb, dus goed de getijden in de gaten houden. Het verschil is hier toch zeker 10 tot 12 meter!Je wordt er ook voor gewaarschuwd. Op Grand-Be een cache opgepikt

Wij zagen het vloed worden. Op Petit-Be zagen we mensen die dus al vast zaten! Wachten op eb duurt bijna 4 tot 6 uur!

Wat een domme lui! Twee mensen wilden toch de oversteek wagen. Henk en ik gingen maar even op een bankje zitten en bleven kijken, net als veel andere mensen. Gelukkig was er wel een rubberbootje in de buurt. Die mensen kwamen niet ver en keerden gelukkig terug! Opgepikt door het bootje later. We denken dat de andere mensen ook opgepikt zijn. Of er betaling wordt gevraagd? Geen idee.

Ook de toegang naar Grand-Be was later helemaal verdwenen. Er is op het strand van St. Malo ook een verwarmd zoutwaterzwembad. Deze verdween ook bijna in de vloed. Gelukkig is er een reddingbrigade actief. Zo apart als je een heel breed strand in een mum van tijd ziet verdwijnen in de zee.

Wetenswaardigheid St. Malo:

Als een stenen schip torenen de stadswallen van Saint-Malo aan de monding van de Rance trots uit boven de stranden en de haven. De gevels en torens die boven de vestingwerken uitsteken, zorgen voor het unieke silhouet van de stad. Het centrum kunt u bereiken via de omloop van de vesting die een spectaculair uitzicht biedt!

Een stad van vrije mannen

Saint-Malo is in Alet geboren in de 1e eeuw v.Chr. De Gallo-Romeinse haven heeft haar plek op het podium afgestaan aan de oude stad, die in de 12e eeuw op een eiland is gebouwd. Haar welvaart heeft de stad te danken aan haar reders die de zeeroutes afstroopten. De reders gedijden binnen de dekking van de vestingmuren die door de discipelen van Vauban zijn uitgebreid. In de 18e eeuw zorgden de piraten Duguay-Trouin en Surcouf dat Saint-Malo nog meer aanzien kreeg, haar vlag hangt nu boven de Franse vlag.

Zeer gastvrije wallen

De omloop van de “muren” leidt van bastion naar bastion. Aan de ene kant van de wallen liggen de smalle straten van de stad. Aan de andere kant zijn er schitterende uitzichten over de stranden, de haven en de forten. De dokken en Saint-Servan beginnen bij de poort Saint-Vincent. Tussen de bastions Saint-Louis en Saint-Philippe zijn het estuarium en Dinard te zien. De stranden strekken zich aan de voet van de stadswallen uit tot aan de toren Bidouane. Bij eb droogt het zand op tot aan de eilanden van de Grand Bé en Petit Bé. Het grote strand Sillon strekt zich bij het kasteel uit.

St Malo - Intramuraal

Binnen de stadswallen gaat de wandeling verder tussen de hoge huizen. Moeilijk te bevatten dat de meeste van deze huizen, met hun grootste allure, na de bombardementen van 1944 zijn herbouwd. Meteen bij binnenkomst is het erg verleidelijk om even te stoppen bij een terras op de Place Chateaubriand. Maar wacht daar even mee, de toren Quic-en-Groigne, het huis Pélicot dat op een kasteel achter op het achtersteven van een schip lijkt, de woningen van de reders en de verdiepingen van Hotel Asfeld wachten op u!

Nog meer moois!

Het fort van de Petit Bé en het nationale fort zijn te voet te bereiken en staan op uitzonderlijk mooie plekken. Het onvergetelijke uitzicht vanaf deze eilandjes strekt zich over 360° uit. Op de Grand Bé kunt u daarna een bezoek brengen aan het graf van Chateaubriand, de beroemde schrijver uit Saint-Malo.

Andere mooie verdedigingselementen als het fort van de stad Allet en de Tour Solidor zijn te vinden buiten de stadswallen, op het vasteland. Saint-Servan is ook het vertrekpunt voor een mooie wandeling aan de overkant van de Rance en de ommuurde stad.

Na St. Malo besloten om naar St. Jacut sur Mer te rijden voor de overnachting. Ik was de drukte behoorlijk zat. Er zijn zeker 2 officiële camperplekken voor € 5,00. De route ging via Dinard, D168 – D786 – D26. Verschrikkelijk drukke avondspits.

Langs de D26 zagen we opeens een schitterend groot zandstrand. Even geparkeerd, dit is wat ik zoek!

Iets verder zagen we een camper op een gewone grote parkeerplek staan net van de weg. Wij zijn toch even doorgereden en vonden ook een mooie plek, van de weg af. Hier komt een lange afstandwandel route op uit. Helaas zien we net de zee en strand niet, wel zagen we aan de overkant in St Jacut zelf dus wel de campers staan. We staan prima hier. Net even het wandelpad opgelopen. Na ongeveer 10 minuten kwamen we tot onze verbazing uit bij een viswinkel en ook bij een strand.

De coördinaten van ons plekkie: N 48°34.871, W 002°11.200. Helaas geen foto, sorry. Was op een parkeerterrein, picknickterrein metalleen gras, dus geen asfalt. Langs een lange afstand wandelpad, eigenlijk net voor St Jacut .

Morgen is ons doel in ieder geval Cap Frehel. Daarna gaan we wat stukken overslaan richting de Granieten rotsen. We willen echt graag naar Golf du Morbihan en zoeken ook meer natuur en rust. Stadjes heb ik nu even gezien.