Dag 21

P- Col de Ceyssat en P-Panoramique des Dômes Puy de Dôme

Waar: parking Panoramique des Dômes

Coördinaten: N 45°46.131, E 002°59.073

Kilometerstand aankomst: 119394

Gereden kilometers: 46 km.

Weer: Ochtend even kil, later weer een warme dag

Temperatuur: 11 ° (ochtend), 27 °

Doel van vandaag was de Puy de Dôme. In 2007 hier al eens langs geweest, maar het was toen veel te mistig en slecht weer. Nu dus een nieuwe poging.

Onderweg kwamen we Chateau de Cordes (aan de D17) tegen. Even er naar toe. Ging pas om 10 uur open. Jammer!

Daarna even in een plaatsje onderweg brood en beleg gehaald, Een echte worst die stinkt! Was een klein plaatsje, met hele steile wegen. Geen idee hoe dit plaatsje heette.

We wilden naar de parking Col de Ceyssat bij de Puy de Dome. Vanaf daar kon je een mooie wandeling van ongeveer een uur maken naar de top van de Puy de Dome. Deze wandeling heet Chemin de Muletier. Het pad van de muilezels dus.

Via camperforum op een site gekomen van iemand die in de Auvergne woont en allerlei tips heeft!

Heel leuk om te lezen. Gemaakt door Tim

Met een camper zoals die van ons is het lastig parkeren daar. We waren redelijk vroeg, dus we hadden mazzel. We hebben de camper aan de bosrand geparkeerd. Op de parkeerplaats mag je niet parkeren met een camper. Rond 1900 of iets eerder hebben ze ook een treintraject gebouwd. Tot 1925 heeft er een trein gereden van beneden naar boven. Sinds eind 2011/begin 2012 rijdt er weer een trein. Deze brengt je in 15 minuten naar boven vanaf de parking Panoramique des Dômes.

Vol goede moed ging ik mee. Als ik het niet meer zou redden dan zou ik afhaken.

Dit waren de uitzichten en de parasailers:

Ergens beneden staat onze camper.

Volgens een kaartje was het maar 2 kilometer, maar wel 19% stijging op 350 meter hoogteverschil!! Voor mij was het 5 kilometer hoor. Het was erg zwaar. Bijna elk rustpunt en bankje heb ik onderzocht op kwaliteit en stevigheid. Huilen

Ik had geen lucht meer zowat! Ik heb het wel gehaald, in anderhalf uur. Jippieeeeeeeee! Was echt trots op mijzelf.

Als beloning heb ik een kitsch koffiebeker gekocht met I Love my Puy de Dome.

Het was wel een hele mooie wandeling, mooie uitzichten, Ook veel parasailers zie je daar.

Ondanks dat ik het heel erg zwaar vond, heb ik wel genoten. Henk die kan gewoon wel goed klimmen, maar ook hij voelde wel zijn kuiten.

Boven op de Puy rondgelopen. Er is daar een meteorologisch instituut wat al stamt uit ergens 1700 of zo.

Bij het bouwen van dit instituut zijn er veel archeologische vondsten gedaan en het bleek ook bewoond te zijn geweest. Zelfs een tempel is gevonden. Deze zijn ze nu aan het herbouwen. In 2007 was er nog eigenlijk niets, nu zijn ze er zich van bewust dat deze dingen een erfgoed zijn en de hele omgeving is gewoon heel erg mooi geworden.

Via een andere route de afdaling begonnen, ja ja ook weer wandelen!

Deze wandeling heet Chemin des Chevres. Schapen route dus.

Eerst een stukje over de weg langs de spoorbaan. Daarna moesten we ik weet niet hoeveel traptreden naar beneden! Dat was bijna net zo zwaar als klimmen.

Onze kuiten kregen het erg zwaar te verduren, Eenmaal beneden werd het gemakkelijker. Nog één keer een echt moeilijk stuk over losse lavastenen in een afdaling. Ik volgde een paar slimme mensen over een bospad. Nog een stukje verder in het bos zag je allemaal witte vlekken. De schaapskudde, tegen elkaar gekropen in de schaduw van de bossen. Zo leuk!

Bij een “splitsing” van paden was er een echte heuse fontein.

Speciaal voor de wandelaars om water te pakken. Henk wilde graag nog naar een volgende col lopen, een echt vulkaan in originele staat. Ik ging niet meer mee, want nog meer klimmen redde ik niet. Henk dus naar de col en ik liep de route verder naar de parking. Heerlijk door het bos en goed te lopen. Dit duurde ook nog wel een uur. Was zo blij dat ik niet met Henk was meegegaan, want ook hij moest weer 523 treden op en weer af. Pfffffffffff

We mochten niet overnachten op deze parking, dus een plek zoeken. In Orcines zou een plek zijn, dus niet! Werkelijk niets te zien. Aydat was een optie, maar we wilden toch even op de parking Panoramique des Dômes kijken, daar hadden we van boven af veel campers gezien. Dus weer terug rijden. Hoezo logistiek?

Zowaar, het is een echte officiële camperplek! Helemaal gratis, alle voorzieningen zijn aanwezig. Zelfs een mooi schoon openbaar toilet. Geweldig! Het is een mixparking gedeelte voor bussen en campers. 's Avonds zagen we op de autoparkeer terrein ook wel campers staan.

Deze plek heb ik nog nergens gelezen in welk boekje dan ook. Ook niet op internet. Misschien is het nieuw? Hoewel in 2007 wij ook campers al gezien hebben op de oude parkeer situatie. Deze parking is gescheiden van de auto parking (verboden voor campers). Bussen en campers hebben een eigen parkeerplaats (gemengd). Wij hebben geen bussen gezien, dus op de bus plaatsen kunnen ook echt grote campers staan. Wij vinden dit een ideale plek. Ook leuk omdat je hier de parasailers ziet landen. Hier is ook een bezoekerscentrum, een kleine gelegenheid om een ijsje te kopen en wat snacks te kopen.

Camperplek parking Panoramique des Dômes: Coördinaten: N 45°46.131, E 002°59.073

Het zijn ruime en grote plaatsen, want bussen moeten hier ook kunnen parkeren.

Je kan hiervandaan ook gaan wandelen.

Voor de camperaars die graag naar boven willen, maar niet kunnen of willen lopen? De trein vertrekt vanaf deze parking. Wat wil je nog meer?

Vandaag echt een heerlijke mooie dag gehad. Het was zwaar, maar wat is Auvergne toch ontzettend mooi met al die vulkanen en meren.

Morgen gaan we richting Decize ergens aan de Loire. Henk heeft dat net gevonden, dus we zien wel weer. Heel langzaam maar zeker komt er een eind aan onze vakantie, maar we hebben gelukkig nog wel een aantal dagen.