Dag 25

Mesnil-St-Pere (Lac d’Orient en Lac du Temple)

Datum : maandag 26 augustus

Kilometer stand vertrek fietstocht: 0 km

Vertrek: 10:00 uur

Terug: 15:30 uur

Waar: Camperplek Mesnil-Saint-Pere, Lac d’Orient

Coördinaten: N 48°15,356, E 004°20.507

Gereden Kilometers:  52 km.

Weer: bewolkt, niet zo warm en in de middag hoosbui en regen

Temperatuur: 20°

We wilden een rondje meer fietsen. Dat werd rondje Lac du Temple. Lac d’Orient was nu wat lastiger, wegens een opengebroken weg. Het had wel gekund, maar dan met erg omrijden.

Ik zag trouwens gisteren wel bij het inrijden naar Geraudot een leClerc.

Henk had ook veel caches gezien rond het meer. Niet alles gedaan, was zo veel en kostte gewoon te veel tijd. Sorry Henk!

Rondje meer was ongeveer 28 kilometer, maar we moesten wel eerst vanaf Mesnil Saint Pére naar het beginpunt, ook zo een 6 kilometer (en later weer terug). De route begon bij Maison Parc, een bezoekerscentrum.

Bleek dat we het eerste stuk toch al 10 km hadden gefietst door de caches her en der. Even hier kijken, even daar kijken. Ja, dan kom je ook wel aan de kilometers.

Wel leuke stukken gezien. Er is hier ook een Espace Fauna lac de foret orient, maar deze ging pas om 14.00 uur open. Bij de Maison Parc wat info op gehaald. Dit is een soort bezoekerscentrum van deze omgeving. Erg leuk!

Daarna begon echt onze tocht.

Niet heel erg gemakkelijk, want ja, ook hier weer vals plat en dat steeds weer. Lijkt Wageningen wel.

De tocht was wel erg mooi. Door een heel mooi bosgebied en later open velden. Nog even naar de plage van Lac du Temple geweest (ook voor een cache). Hier mag je niet zwemmen, maar wel met een bootje (zonder moor) het water op. Er is daar een grote parking, waar je gemakkelijk kan staan en overnachten met een camper. Coördinaten: N 48°20.326 E 004°28.225. De weg ernaar toe is wat hobbelig, dus rustig rijden en het is ook smal, maar er is daar zo weinig verkeer. Ik zag in ieder geval wel mensen kamperen met een klein tentje. Ik verbaas mij steeds weer over de Fransen. Er is niets in de omgeving. Poepen en plassen dus ergens in de bossen, water neem je mee? Of koop je in een supermarkt. Is dat wegens geldgebrek of gewoon lekker simpel?

De fietsroute ging over de verbinding (Barree) tussen Lac du Temple en Lac Ammance. Dit is een soort kanaal.

Foto's zijn verdwenen vrees ik. Hoop ze weer terug te vinden om ze hier te plaatsen

Deze meren zijn de waterbekkens van de Seine.

Nu ging de route over de dijk langs Lac du Temple. Dit is een echt fietspad. Halverwege zagen we ook dat er water met kracht een ander kanaal in werd gepompt. Hier lag ook een cache. Niet gevonden, want ik vroeg Henk om nu verder te gaan  fietsen. De lucht werd donker en er dreigde regen. We waren nog geen 5 minuten onderweg of we werden echt overvallen door een enorme regenbui. Regenjassen hadden we al meegenomen, maar dit hielp echt niet meer. We hebben zeker zo een 20 kilometer in de regen gefietst. Stoppen had geen zin, nergens een schuilplek. Het was echt enorm. Pas bij de laatste 6 kilometer werd het minder en stopte de regen ook. We waren werkelijk tot op onze ondergoed drijfnat! Onze broeken waren en zijn nog zo zwaar van de regen.

Snel droge kleren aan getrokken. Natte kleding ligt her en der in de camper.

Ben wel blij dat ik gewoon 1 keer niet vertrouwd heb op het GPS ding van Henk. Op de GPS was een kortere weg te zien om over dat kanaal te komen, maar ik vertrouwde dit keer terecht toch op de kaart van papier. Er was inderdaad wel een soort brug, maar niet toegankelijk. Pfffffff, hadden we anders nog meer kilometers moeten maken.

Het is hier wel echt mooi qua omgeving. Nu het weer niet meer mooi is, is het meer verlaten. Ook de tentjes zijn niet (meer) open.

De parkeerplaats staat echter vol met campers. Het is dus wel een bekende plek.

Ook zagen we dat je best langs de D43 overal P plaatsen hebt waar je kan staan en overnachten. Zelfs in het bos van de fietsroute Lac duTemple.  Op een gegeven ogenblik kan je niet verder, alleen fietsers mogen door. Ook daar is een P plaats. Geen idee of je daar mag staan. Ook hier is de weg behoorlijk hobbelig. Het zijn echter geweldige rustige plekken. Onze ervaring is dat de doorgaans drukke D wegen ’s nachts gewoon heel rustig zijn. Druk is hier relatief, zoveel verkeer rijdt hier niet.

Ik wil nog eens in het gebied van de Aube en Champagne terug komen.

Morgen gaan we richting Duitsland voor de terug reis. We kunnen via België, Luxemburg of Duitsland. België trekt ons niet zo. Luxemburg wel, maar Duitsland het meest. Doel is Longuich, weliswaar aan of bij de Moezel, maar we hopen dat het niet te druk is.

Bij een wijnboer. Zal voor het eerst na bijna 4 weken zijn deze vakantie dat we betalen voor een overnachting.