Dag 5

Cap Frehel en Fort la Lotte, Campingcar Cotes D’armor, Biologische boerderij in Baie St. Brieuc

Datum vertrek: dinsdag 6 augustus

Kilometer stand vertrek: 117938

Vertrek: 10:00 uur

Aankomst: 19:30 uur,

Waar: Campingcar Cotes D’armor, Biologische boerderij in Baie St. Brieuc.

Coördinaten: N 48°32.055, W 002°32.710

Kilometerstand aankomst: 118003

Gereden kilometers: 65 km.

Weer: begon met regen en fris, later op de dag prachtig weer, heet en zonnig

Temperatuur:   19° naar 26°

Het regende vanmorgen. Dus maar eens wat langer geslapen en rustig de dag begonnen. Toch besloten om naar Cap Frehel te gaan. Was een leuke rit om te rijden. Hoewel we natuurlijk eerst via smallere wegen moesten rijden. We daalden zelfs 15%! Beneden aan gekomen moesten we door een dorp heen. Ja hoor, echt een heel smalle doorgang. Ging echt net met 2 cm speling aan beide kanten. Henk bleef rustig, ik zag de bui al hangen.  Wenkbrauw ophalen Maar nee, Henk heeft onze camper er goed doorheen geloodst! Pfffffff.

Daarna werd het een leuke rit met afwisselend natuur.

Parkeren kost € 4,00 campers bij Cap Frehel. Hebben we maar gedaan, er waren speciale plekken voor campers. Deze waren echt al bijna vol, we stonden hutje mutje. Alles op de Franse slag en het lukte ook nog eens! Dat parkeergeld wordt gebruikt om de natuur daar te behouden. Goed besteed dus. Later tijdens onze wandeling zagen we dat je gewoon overal langs de weg kon parkeren. We gaan het wel leren hoor, dat Franse gedoe! J

Eerst even de oude vuurtoren bekeken en erom heen gewandeld. Daarna de wandeling gestart naar Fort la Lotte. Ongeveer 5 km verder en 1 ½ uur lopen. Over smalle paden en beetje klauteren. Het is echter een wandelweg welke voor iedereen goed te doen is. Slippertjes, hakjes, maakt niet uit. Het was echt een prachtige wandeling met giga mooie uitzichten over een strakblauwe en zeegroene zee. Het is echt een Bounty plaatje! We waren echter iets te warm gekleed, want het was fris en miezerig toen we aan de wandeling begonnen.

Het werd steeds warmer en warmer. Gelukkig ging de wandeling ook deels door bossen.

Cap Fréhel en Fort la Latte

Spectaculaire kliffen en een historisch fort

70 meter boven de zee bieden de kliffen van leisteen en roze zandsteen van kaap Fréhel een van de mooiste uitzichten van Bretagne. Een uitzonderlijke plek, gelegen tussen gaspeldoorn en heide, met een vogelreservaat en een wandelpad dat leidt naar het beroemde fort van La Latte.

Doe uw ogen goed open, u bent hier op een van de meest indrukwekkende plekken van deze regio. Met uitzicht op een smaragden zee en gegeseld door de wind, betovert kaap Fréhel u door zijn schoonheid en schitterende kleuren. Zijn kliffen, steil als een muur, bieden plaats aan honderden broedende vogels. Vanaf de punt bij Grouin tot aan het eiland Bréhat behoort bij de kaap ook 400 hectare heidevelden, een van de grootste heidevelden van Europa, en een majestueuze vuurtoren van 103 meter.

Glinsterende heidevelden en een vogelreservaat

De natuurliefhebbers zullen het hier naar hun zin hebben. Van mei tot en met oktober is de kaap een symfonie van kleuren. Het felle geel van de brem, in het voorjaar vermengd met het roze van het arsenaal en in de zomer met de paarse heide … En honderden zeevogels (kuifaalscholver, zilvermeeuw …), waaronder de zeldzame alk. Met een beetje geluk ziet u misschien een van deze zeevogels. Een twintigtal vogelsoorten woont in de kliffen.

Een wandeling naar het fort

Met helder weer kunt u genieten van het panorama dat zich uitstrekt van de Cotentin en Jersey tot aan Paimpol. Na een omweg via de huidige vuurtoren, die in de jaren 50 is gebouwd, volgt u het kustpad naar het fort. Een wandeling van anderhalf uur naar dit historische monument, waarvan het bezoek de omweg zeker waard is. Geschiedenisliefhebbers en kinderen zullen genieten van de kapel, van de bewaker en vooral van de kerker. Van boven in de vuurtoren is het uitzicht over het omringende landschap adembenemend.

Aangekomen bij Fort la Lotte na inderdaad zeker anderhalf uur, bleek dat er middeleeuwse feesten waren. Entree was € 6,00 p.p. Nee, dus niet gedaan! Jammer, dus nog niets gezien, maar we hebben wel genoten. Ook hier stonden trouwens veel campers. Overnachten mocht niet, maar we begrepen dat het daar gewoon werd gedaan. Je hebt dus een parkeerplaats bij Cap Frehel en bij Fort la Lotte.

De terug tocht maar weer aangedaan over een ander pad. Gewoon heel bijzonder om hier te lopen. Al met al hebben we 17 km gewandeld! Tussendoor 3 caches opgepikt. Lagen gewoon op de route.

We kijken met plezier op deze wandeling terug, ondanks vermoeide voeten en warmte!

We wilden naar Hellion rijden om daar een camperplek ergens te vinden. Onderweg kwamen we bij door Sables d’Or les Pins. Geweldige zandstranden! Ook een echte badplaats á la Scheveningen of zo. Was echt heel druk, maar we konden de camper gewoon ergens parkeren. Ja, ja we worden brutaal!

Badkleding aan, handdoeken mee en heerlijk even een uurtje op het strand gelegen. Ik de zee in en Henk alleen met de voeten.

Daarna weer verder gereden, het was inmiddels al behoorlijk laat voor ons doen. Onderweg zagen we borden voor Chateau de bien Assisis. Daarheen gereden om te kijken of we er konden overnachten. Kon misschien wel, maar we wilden hier geen risico lopen om weggestuurd te worden,

Dus weer doorgereden. Opeens kwamen we een bord air de campingcar tegen op weg naar Hellion.

Deze maar gevolgd en de weg duurde en duurde maar. Heel smal en we hadden geen idee waar we terecht kwamen.

Opeens kwamen we bij een biologische boerderij. Een camperplek bij een Fermee dus! Zag er echt prima uit, heel rustig en niet duur. Voor € 5,00 staan we hier. Morgen water pakken. Lozen kan ergens 6 km verderop. We vinden het een heerlijke rustige plek en ook zo onverwacht. Het heet:

Cotes d’Armor, Bien Y Vient, 22400 Planguenoual

Eigenaren: Dominique en Catherine Morvan.

Coördinaten: N 48°32.055, W 002°32.710

Normaal hadden we gewoon ergens door gereden en weer een gratis plek gezocht. Het was echter nu al bijna half 8 en we waren echt moe. Zo meteen douchen om het zout en zweet weg te werken.

We willen nu toch wat grotere sprongen maken. Zijn er al achter gekomen dat je Bretagne niet in 3 weken echt helemaal kan “doen”. Wil je echt veel bekijken, mag je wel minimaal 6 weken uittrekken. Dus wij gaan het zeker nog eens doen, maar dan in mei / juni. Iets rustiger hopen we.