Dag 7

Morlaix, St. Michel kapel in de Parc Naturel Regional d’Armorique

Datum vertrek: donderdag 8 augustus

Kilometer stand vertrek: 118176

Vertrek: 08:30 uur (stadswandeling Morlaix), 11:00 echt vertrokken

Aankomst: 17:00 uur,

Waar: St. Michel kapel in de Parc Naturel Regional d’Armorique

Coördinaten: N 48°20.855, W 003°56.424

Kilometerstand aankomst: 118217

Gereden kilometers: 41 km.

Weer: bewolkt en later veel zon.

Temperatuur: 20° tot 25°

Vanmorgen werden we beiden wakker met hoofdpijn. Bleek dat we met ons hoofd naar beneden hadden geslapen. Kunnen we niet echt tegen. Camper stond natuurlijk niet echt waterpas.

Dus vroeg opgestaan, ontbeten. Daarna lekker vroeg Morlaix in om de stad te bekijken. Natuurlijk is het giga hoge spoorviaduct dé blikvanger. Bij de ToeristInformation wat info gehaald. Je kunt het beste Morlaix bekijken via de wandeling Circuit des Venelles. Dat hebben we ook grotendeels gedaan. Op die manier zie je gewoon meer. Ik vond Morlaix zelf erg deprimerend qua kleur en huizen. Er is wel hoogte verschil, dat is wel grappig. Je klimt of daalt. De binnenstad zag er wel gezellig uit. Nog echt Frans zonder tierelantijnen. De huizen staan echt dicht op elkaar, sommige delen gewoon vervallen.Ik vond het dus niets voor mij, maar ik ben geen echt stadsmens, dus mijn ervaring is heel persoonlijk.

Terug op de camperplek hebben we alles kunnen legen en direct weer wat water getankt. Dit is allemaal gratis! Foto van de camperplek:

Daarna op weg naar Parc naturel regional d’Armorique. Ik wilde graag naar Musee du Loup (Wolven museum) in Le Cloitre Saint Thégonnec. Deze was geopend van 11.00 – 18.00 uur. Aangekomen bleek dat ze pas om 14:00 uur opengingen. Franse slag heet dit, geloof ik?

Nou ja, camper stond op een perfecte plek (kan je volgens ons prima overnachten indien nodig), zijn gaan lunchen. Daarna even het dorpje bekeken. Echt een heel klein stil dorpje. Er was een boulangerie-patisserie en een restaurantje. Wat een verademing na alle drukte overal. Ik voelde mij zo tot rust komen!

We hebben maar even een broodje gegeten en gewacht tot 14;00 uur. Samen met andere bezoekers. Wat is het dan leuk om zomaar een praatje te hebben met mensen. Een Belgische dierenarts met zijn 3 honden. Woont nu met gezin in Frankrijk. Heel leuk gesprek geweest! Oh ja, een dierenartspraktijk of een artsen praktijk heet Kabinet in Belgié en ook in Frankrijk?

Het museum was niet groot, maar toch even leuk om gedaan te hebben.

Daarna reden we richting Domaine de Mènez Meur. Meisje van wolvenmuseum had ons aangeraden de route naar Loprec te nemen. We kwamen er dan langs.

Gedaan dus. Maar ja, onderweg kwamen we weer van alles tegen natuurlijk.

Allereerst Roc’h Trevezel langs de D111. Alles wat ik nu schrijf bevindt zich in het Nationaal park.

Dit zijn mooie rots formaties. Natuurlijk hebben we deze bekeken. Konden net op de parkeerplaats komen. Als dit vol staat, is het met een camper niet te doen.

Je hebt overal lange afstands wandelingen. Zou dat best eens willen doen.

Daarna doorgereden. Ja hoor…………bordje met Abbay de Relecq oftewel Abati az Releg.

Zo mooi dat Keltisch/Welsh/Bretons wat hier als voertaal is.

De abdij is deels vervallen, maar wat er nog van over is wordt echt gebruikt voor diensten?, maar zeker voor concerten. Hier trouwens veel Keltische concerten en sacré muziek.

Hier zagen we ook een restaurant.

Ook hier een mooie parkeerplek. Overnachten zo te doen volgens ons. Er stonden nu ook 2 Pipowagens, de paarden in de wei. Deze overnachten hier ook. Openbaar toilet is er ook, maar deze gebruik ik liever niet.

Helaas misten we de afslag naar Menez Meur en reden toen maar even door. Opeens zag ik een bord naar St. Michel kapel. Deze staat boven op een top van een oude berg. Ik had deze al gezien vanuit de camper en een foto genomen. Niet te weten dat er een weg heen ging. Wij natuurlijk erheen. De camper geparkeerd op een perfecte plek met veel ruimte. Een stukje naar boven lopen en daarna veel trappen. Pff, zucht…..

Je kunt ook doorrijden naar de P boven. Je hoeft dan geen trappen te lopen, er is een brede toegangsweg die iets stijgt. Met de camper was het echt goed te doen. Is maar een heel klein stukje. Het was de moeite waard! Een hele oude kapel, zo sober! We vermoeden dat er ook hier wel concerten worden gegeven.

In de kapel staat ook een foto van een motorrijder die verongelukt is. Er staan verse bloemen bij. Er staan volgens ook 2 urnen in een nis. Heel bijzonder allemaal. Je ziet ook nog oude muurresten buiten.

Wijwater bak

Henk heeft hier nog 2 caches gevonden.

Inmiddels was het 17:00 uur en we besluiten om gewoon lekker te overnachten op deze perfecte plek met heel mooi uitzicht.

Coördinaten: N 48°20.855, W 003°56.424

Dit is ons uitzicht:

Er is nog een Franse camper erbij gekomen.

Link met info over dit park en Montagne St. Michel.

Helaas hebben wij dus niet zo een mooie wandeling gemaakt. Dus toch maar eens terug komen hier.

Aan de stuwmeer is een voormalige kerncentrale. Aan de voet van het meer (wij staan echt boven!) is het moeras van Ellez.

Morgen niet meer naar Ménez Meur, Henk wil graag naar Golf Morbihan. Morgen dus even doorrijden, zo’n 2 ½ uur. Doen het rustig aan, weten nooit wat we onderweg zien.

We beseffen heel goed dat we dingen missen, maar Bretagne is zo groot. Gewoon nog eens doen en dan de andere dingen bekijken.

Waar we nu staan is meer in het binnenland, maar niet eens ver van de kust.

Vandaag mooie dingen gezien. Vooral de rust doet mij goed. Ik hoef echt geen stadjes of drukke toeristische plekken meer te zien. Waar we nu staan, voelt het zo goed!

Ik kan dat niet omschrijven, maar je staat midden in de natuur. Natuurlijk zie ik in de verte een dorpje en toch voelt het gewoon zo rustig.

Het park is qua natuur ontzettend mooi, de kleine dorpjes die er zijn ook zo authentiek. Er is bos, rotsen, 2 grote meren, weids landschap. Heerlijk!